Sunday, November 1, 2009

Aku Dan Sepasang Kasot


hehe.. tajuk mcm nak wat karangan primary skool je
tp, ade makna.. 1000 makna..
hari ni, aku nak cite pasal sepasang kasot yg byk berjasa pade aku..
yg baru je aku buang hari raye lepas. biarla aku namekan kasot itu.. 'si biru'

si biru ni adelah kasot aku g prep malam waktu kat skola dlu..
aku ade si biru nih waktu f3.. ape yg menarik pasal si biru ni?
haaaaa~
seblum ade si biru.. setiap 6 bulan aku ade kasut prep baru
sbb seblum nih kasut prep aku jenis getah je..yg bli dekat kedai kasot rm3o..
dan kasot prep.. mestila jenis bertutup (rules skool)
so, seblum ade si biru di kala ak f3.. aku ade 4 kasot prep
sume bentuk yg sama, fesyen sama.. harga sama.. of kos..
sbb aku bli yg serupa!! hahahahaha!
(aku beli yg tuh je bile tercabot atau rosak aku bli yg same gak)
so, setelah aku bosan dgn kasot getah ini yg setiap kali hujan gam die mesti tercabot
dan setiap kali jugak hantar cobbler soh jahit bile gam die tercabot
akhirnye, aku meminta pada mak bpk aku belikan sepasang kasot baru
demand... aku nak yg kulit spt kawan aku si A pakai...
die pakai kasot ni jenama Alain Delon (betol ke eja?)
dari f1 smp f2 x penah rosak..
jadi, aku nak serupa itu jugak

makbpk aku mule2 keberatan gak nak blikan yg kulit..
maklumla mahal.. tp aku berkeras nak jugak..
sbb bosan pakai kasut menganga kat depan bile gam tercabot
jd, makbpk aku bawa la ke satu kedai kasot ni..
di situ la.. aku berjumpa si biru.. si biru cantik di atas rak.. pergh!!
tym tuh kasot paling glemer di pakai adalah kasot cikang
atau juga org panggil kasot karipap
si biru nih type2 tuh la.. jenama cine je.. x ingat jenama pe
tp xdela mahal semahal kasot kawan A aku tuh
aku ingat lagik harge kasot tuh.. rm78
mahal tym th aku budak g.. aku tau mahal...
tp, sbb aku berkenan makbpaku blikan jugak..
aku puas ati ade si biru.... tersenyum bangge sambil bawa tido mlm tu

blk je kat skola, ade membe aku si B ternampak kasot baru aku tu
seblom aku ade tny2 kat membe2 pasal harga2 kasot cikang
sbb aku nak bli satu.. tp mostly jawapan mereka.. x tau sbb parents blikan
ungkin aku ade bertny pd si B ini..
B menyatakan rase x puas hati die sbb aku mtk makbpk aku blikan si biru
die kate, nape mtk bli kasot mahal..
aku jawab 'B, kasot aku setiap taun ganti 2x.. aku nak kasot g tahan lame cket'
tp si B cam x puas ati.. die rase aku bli sebab aku nak ikot trend
hahahahahaha!
aku pun cam bengang gak ngan si B ni..
yela, myb die tau fmly aku bukan orang senang
dan aku pun cam melampau mintak kasot kulit dpt lak budak skola je pun
ok la.. si B ade betulnya~

nak di jadikan cerita.. si biru ni aku pakai la
dari sehari ke sehari.. dlm hujan lebat maupun panas terik
tau2 je.. dah 3 tahun aku pakai si biru.. smp la aku habis spm
aku suke si biru, selesa gile pakai die..
pun ade satu ketika, aku outing bermalam dgn sorang gi membe aku si C
tym tu plak hujan.. kasot ni pun ape lagi..
menurunkan kale biru die ke kaki aku.. wpun dah lame pakai
tp kale biru die still turun.. even tym aku f5
hhuhuhuhuuhuhhuh~ kuat betol kale die ni..
maka biru la kaki aku blk ke hotel tmpt parents C menyewa..
habis lecah biru2 toilet die sbb kaki aku yg biru..
hahahahahhaahahahahaha!
si biru dan aku... memang best...
sehinggalah aku stat belajar kat uni.. si biru masih jadi teman aku
ke kelas selalunye.. sbb hari senin n jumaat kene pakai bj kurong
dkt uni dari sem satu hingga sem empat... kalau x silap..
aku masih memakai si biru.. mengharung lopak hujan dan panas terik
sehingga si biru betul2 lunyai..
dan sehingga aku rase khidmat bakti die tdk diperlukan lagi
waktu tu si biru memang dah lunyai... isi dlm tapak die dah lame tercabot
aku pakai jugak sbb aku selesa ngan die
sehinggalah aku beli kasot raya yg baru.. jenama crocodile..
murah je.. standed2 si biru je.. bukan kulit pun, baldu je
tp yg itu, aku pakai hny utk staun dah ia dah rosak..
gam tercabot dan sbgnya.. dan sehingga ke hari ni
aku asyik la bertukar2 kasot.. sebab
1. aku x mampu nak beli yg kulit macam biru
2. ade yg kulit pun cam hampeh.. pakai skejap je dah rosak
3. kualiti si biru tiada tandingan wpun kasot cap ayam je(
handmade tau walau cap ayam!)
4. aku dah jarang pakai kasot bertutup.. skang ni pakai sandel je

jadi itu lah kisah si biru... jika nak kire taun perkhidmaan die
semua skali adalah selama 5 tahun.. berbaloi baloi!!!
harge die, rm78.. dibahagi dgn 5 tahun.. 78/5= rm15.60/tahun
nak di bandingkan jika setaun 2x nak tukar kasot prep..
rm30x2x2=rm120 sepanjang 2 tahun aku tukar kasot kat skola seblom ade si biru
tambah g rm30x2x5= rm300 sepanjang aku pakai si biru smp lunyai
perghhhhhhhhhh!! memang jimat!!
so, smp skang la perangai aku, selagi kasot x putus atau rosak
malas nak bli baru.. pakai smp hancur
(tp nih x apply pade kasot sukan)
sandel pun same.. pakai smp hancur... hahahahahahahahahah!!
so, hopefully aku akan jumpe kasot spt si biru
tahan lame, cantik dan bergaya... serta tidak putus2 mahupun rosak
di tatkala aku membuang si biru pd raye lepas pun, die x rosak
cume dah x selesa di pakai sbb pading dlm dah xde dan kulit nye pun dh garing
kale die pun dah x biru dah.. dah nk jadi putih.. hehehehehe

itulah aku dan si biru
yg smp sekarang tiada ganti lagi.. mungkin satu hari nnt
si biru ade pengganti yg lebih cantik, bergaya dan lebih tahan lama
ape2 pun.. terima kasi si biru.. kerana dah memberi khidmat bakti yg baik
yg sgt2 diperlukan ketika memerlukan..

terima kasih si biru!!!!

7 comments:

  1. mesti si biru terharu kalau lah die tau jasa2 die dihargai.. hehehehhe

    ReplyDelete
  2. dah kene buang dah athie... hehehehe~
    dlu nak buang x smp ati..
    dah 3 tahun x gune baru leh buang.. hehehehe~

    ReplyDelete
  3. weyh tapi kan am
    memamg best tau kalau dapat jumpa barang yang kita betul2 suka, tak kira la harga dia berapa
    rasa nak guna je barang tu setiap hari, mcm dh selesa gila lah dgn barang tu
    best best

    ReplyDelete
  4. barang yg betul2 aku jumpe dan aku syg ialah nik amir.aih...sebok gak nk mgedik kat post org eh.bye!

    ReplyDelete
  5. sR : yesza... erm, lagik satu aku suke pakai sampai jahanam adalah jam... dlu aku ade casio, mak aku blikan rm108... aku pakai dari f2.. metal n smp skang x rosak g.. cume xde bateri dan muke die habis calar.. tp xdela pakai sbb cermin die calar gile.. no pun susah nak nampak.. skang aku pakai casio digital.. senang nak tgk kol brape... hahahaha! tp aku suke gak jam tu.. wpun berat gile.. jam zmn dlu kot.. hehehe.. hopefully one day aku mampu beli jam yg boleh gadai... pakai smp bole perturun kat anak cucu.. cam omputeh slalu bg waktu nak kawin tuh.. hahahahha!

    pusat : nik amir ko jumpe.. ni brg beli laa.. hahaha! nik amir tuh free..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. am post ko nih dh 4hari.basi dh ni!xde idea mcm aku yg hebat ni eh ;)

    ReplyDelete